Wat doen wij voor ouders en gastouders?
Een gastouderbureau zorgt er voor dat er per aangesloten gastouder op jaarbasis tenminste 16 uur besteed wordt aan begeleiding en bemiddeling. Naast het werven van gastouders en ouders controleren wij of de gastouder voldoet aan de kwaliteitseisen. De begeleiding bestaat o.a. uit intakegesprekken, koppelingsgesprekken, evaluatiegesprekken met de ouders en voortgangsgesprekken met de gastouders. Van al deze gesprekken maken we een verslag. Tevens begeleiden en scholen we gastouders op pedagogisch gebied en verzorgen wij de jaarlijkse EHBO cursus . Dit doen we o.a. door het verzorgen van thema-bijeenkomsten, intervisie en het aanbieden van online cursussen. Bovendien geeft onze eigen EHBO instructeur de EHBO cursus aan de eigen gastouders.
En natuurlijk vervullen we de kassiersfunctie, regelen we de contracten en zijn we bij vragen of problemen goed bereikbaar. De kassiersfunctie houdt in dat het gastouderbureau de opvangkosten int van de ouders of de ouders maken het bedrag over op de rekening van het gastouderbureau. Gastouders worden uiterlijk binnen vijf dagen uitbetaald. Meestal is dit sneller een heeft de gastouder binnen 1-2 dagen na betaling van de vraagouder, het geld op haar rekening. Ouders dienen de gastouder niet rechtstreeks te betalen. Door de betalingen via het gastouderbureau te laten lopen kan altijd aangetoond worden welke uren afgenomen zijn en welke kosten zijn gemaakt.